Dynamicznie przybywa punktów ładowania samochodów elektrycznych. W Polsce takich stacji jest średnio więcej niż w innych krajach Unii. Powstają one zarówno na prywatnych posesjach, jak i w instytucjach publicznych.

Dynamika rozwoju sieci

Istniejąca sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych jest już tak rozległa, że na każdy punkt ładowania w naszym kraju przypada niemal 5 aut, podczas gdy średnia w UE to 8 pojazdów. Jednak rynek samochodowy w Polsce w dalszym ciągu nie nadąża za dynamicznie rozwijającą się siecią, w której przybywa stacji. Pojazdy, które zasilane są wyłącznie energią elektryczną, istnieją na naszych drogach w łącznej liczbie niewiele ponad 7 000. Z punktu widzenia użytkownika takich pojazdów równorzędne znaczenie do tego jak, ma również to gdzie go ładować, dlatego że nie we wszystkich punktach znajdują się odpowiednie złącza, pozwalające na obsługę wszystkich typów pojazdów elektrycznych. Co należy wziąć pod uwagę, zanim zbuduje się taką stację?

Istotne warunki

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych powinny być przede wszystkim stworzone w sposób rozpoznawalny dla kierowców. Wyraziste kolory i właściwe oświetlenie przykuje uwagę i pokieruje do odpowiedniego miejsca w godzinach nocnych.

Pod uwagę trzeba wziąć także dostępność ładowarki. Dobrze jest umieścić punkt ładowania tak, aby dostępny był z dowolnego kierunku jazdy. A także blisko drzwi.

Stację warto wyposażyć także w przewody i uchwyty do kabli. Ważne jest również zadbanie o to, aby instrukcja obsługi, informacje na temat płatności, a także numer telefonu do działu obsługi klienta, zostały umieszczone w widocznym miejscu. Będzie to pomocne na wypadek jakichkolwiek trudności z obsługą ładowarki.

Istotny jest też wybór lokalizacji punktu ładowania. Od tego zależy bezpieczeństwo – musi być pewność, że danej lokalizacji nie zagraża wybuch. Poza tym przemyślane powinno być to, czy w ładowaniu nie będą przeszkadzać przejeżdżający rowerzyści.

Różne lokalizacje stacji ładowania

Budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych w miejscach publicznych, takich jak parkingi lub hotele, wygląda zupełnie inaczej niż na prywatnych posesjach. W takich lokalizacjach wymagane jest wykonanie rozbudowanego projektu, zarówno budowlanego, jak i wykonawczego oraz zdobycie niezbędnych zgód władz. Często przyznawane są całkowicie nowe warunki przyłączenia, na podstawie których Operator Sieci Dystrybucyjnej buduje spersonalizowany system zasilania stacji. W tym przypadku położenie kabli w ziemi jest również inne niż w domowej instalacji.